Warzywa jedz!

Pamiętacie koszmar dzieciństwa… “Warzywa jedz” Doskonale pamiętam słowa mojej mamy albo Pani w przedszkolu kiedy ślęczałam nad talerzem pełnym groszku, brukselki lub brokuła. Bosz… za dzieciaka zielone warzywa nijak mi pasowały. Dobrze, że mi się to zmieniło i teraz zapycham się nimi z przyjemnością. 

Warzywa to ważny element naszej diety. Są niskokaloryczne, wygodne i szybkie w przygotowaniu. Wygodne do przechowywania i zawsze dostępne. Są źródłem witamin i minerałów, a co najwspanialsze można je spożywać na różne sposoby… na surowo, gotowane, pieczone czy kiszone. Urozmaicają nasze posiłki i jedyne co może Cię ograniczać w ich przyrządzaniu to wyobraźnia.

Zapamiętaj!

Minimalna ilość warzyw i owoców, którą powinniśmy spożyć każdego dnia, wg zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia to 400 g. Połowa powinna zostać zjedzona na surowo, a stosunek warzyw do owoców powinien wynosić ¾ do ¼ Każdy dodatkowy gram warzyw to dodatkowe korzyści dla naszego zdrowia.

Czy wiesz, że warzywa mają szereg właściwości prozdrowotnych?

Cukrzyca typu 2
Spożywanie 2-3 porcji warzyw w ciągu dobry znacznie obniża ryzyko cukrzycy. Warzywa mają niski indeks glikemiczny dzięki czemu ich zjedzenie powoduje mniejsze wydzielanie insuliny.

Indeks glikemiczny (IG) to parametr umożliwiający klasyfikację produktów spożywczych pod względem ich wpływu na poposiłkowe stężenie glukozy we krwi.

Nadwaga i otyłość.
Wiesz, że 40 % Polaków po 25 roku życia dotyka problem nadwagi lub otyłości? Wg badań po 35 roku życia statystyka jest jeszcze bardziej bezlitosna.
Warzywa są sprzymierzeńcem prawidłowej masy ciała. Mają niską wartość energetyczną. Oznacza to, że na porcję produktu zawierają mało kalorii. Mówiąc bardziej po ludzku – są syte, skutecznie zapychają i wypełniają żołądek.
Warto zaczynać posiłek od warzyw, bo daje to szansę na zjedzenie mniejszej ilości czego innego

Choroby układu krążenia.
Warzywa są źródłem błonnika rozpuszczalnego. Ten natomiast ma właściwości obniżające cholesterol, w tym cholesterol typu LDL. 

Nowotwory.
Wiedza naukowa mówi, że jesteśmy w stanie uniknąć niespełna 50 % zachorowań na nowotwory dzięki zdrowemu stylowi życia. Odpowiednie żywienie i aktywność fizyczna zapobiegają nowotworom, a także wspierają ich leczenie.
Warzywa mają niemały udział prewencyjny w zapobieganiu nowotworom.

Warzywa o niskiej zawartości skrobi obniżają ryzyko rozwoju nowotworów jamy ustnej i krtani. Warzywa kapustne zmniejszają szansę na nowotwory płuc. Likopen, który znajduje się w pomidorach chroni prostatę, a czosnek jelito grube.

Mam nadzieję, że powyższe argumenty zachęciły Cię do jedzenia warzyw.
Aby jednak teorię wcielić w życie mam dla Ciebie zadania:

Zadanie 1.
Zadanie 2.
Zadanie 3.

Nie widzisz zadań? Dołącz do naszej grupy treningowej → CENTRUM TRENINGU DOMOWEGO

Leave a Reply

Your email address will not be published.